مقایسه دوغ کفیر و ماست و فواید آنها

مقایسه دوغ کفیر و ماست و فواید آنها

مقایسه دوغ کفیر و ماست و فواید آنها

مقایسه دوغ کفیر و ماست و فواید آنها 1024 680 لبنیات صباح

دوغ کفیر و ماست بیشتر بدانید: بسیاری از مردم می پندارند که هیچ تفاوتی بین ماست و کفیر وجود ندارد چرا که فکر می کنند که چون هر از نوعی فراورده لبنی است تفاوت آنچنانی بین این دو وجود نداشته باشد اما این طرز فکر کاملا نادرست است. اصلی ترین و مهمترین تفاوت بین ماست و کفیر در چگونگی تهیه، انواع باکتری های موجود و مزه و خواص آن هاست.

مقایسه دوغ کفیر و ماست و فواید آنها

خواص و اثرات لاغری ماست

وقتی هدف کاهش وزن می‌باشد یکی از موارد مهم در کاهش وزن کاهش چربی مورد استفاد و افزایش پروتئین در وعده غذایی شماست .

کالری برای کاهش وزن

برای کاهش وزن بررسی کالری‌های مصرفی در روز بسیار حائز اهمیت می‌باشد به‌طوری‌که رژم غذایی حاوی 1200 تا 1500 کالری در روز برای کاهش وزن در زنان و کالری 1600 تا 1800 جهت کاهش وزن آقایان اعلام گردیده است.

بسیاری از ماست‌ها کالری بین 120 تا 160 را دارند که برای تأمین کالری بدن مناسب هستند.

پروتئین برای کاهش وزن

شما درصد بالای از کالری موردنیاز بدن را باید با پروتئین جبران کنید. در واقع مزایای ماست کم چرب در کاهش وزن از طریق تأمین پروتئین از جمله کنترل گرسنگی، حفاظت از کاهش حجم و جرم ماهیچه و افزایش متابولیسم بدن است.

قارچ کفیر

کفیر به‌عنوان بهترین پروبیوتیک موجود در بین نوشیدنی‌های شناخته شده است به‌خصوص برای ما ایرانی‌ها.

مقایسه دوغ کفیر و ماست و فواید آنها

نحوه تخمیر کفیر و ماست

مزوفیل استارتر کفیر است. این ماده در دمای معمولی خانه عملیات تخمیر را به عهده دارد. در نتیجه برای تهیه دوغ کفیر احتیاجی به محیط گرم نبوده و در دمای معمولی خانه می‌توان عملیات تخمیر با استفاده از این ماده انجام داد. برای ماست دو نوع استارتر وجود دارد: مزوفیل و ترموفیل. مزوفیل بدان معنی است که استارتر ماست در دمای اتاق قابل‌کشت است. برخلاف مزوفیل، ترموفیل نوعی استارتر گرمادوست است؛ لذا جهت استفاده از ترموفیل به‌عنوان استاتر باید شرایط دمایی محیط تخمیر حدود 110 درجه فارنهایت (43 درجه سانتی‌گراد) باشد.

تکثیر کفیر در مقابل ماست

عمل‌آوری هر دو یعنی ماست و کفیر از جنبه‌های مختلف تقریباً مشابه است به‌عنوان‌مثال برای تخمیر و عمل‌آوری ماست از مایه ماست استفاده می‌شود از سوی دیگر برای تهیه نوشیدنی کفیر از دانه‌های قابل رشد کفیر به‌عنوان مایه استفاده می‌شود. این دانه‌ها در واقع توده‌ای ژلاتین فرم هستند که می‌تواند پناهگاه باکتری‌های مفید و مخمرهای شیر در هنگام استفاده مداوم باشد. دانه‌های کفیر باید پس از هر بار تخمیر به شیر تازه منتقل شوند. شایان‌ذکر است که نگه‌داری دانه‌های کفیر در محیط خارج از شیر درون یخچال تا چند روز امکان‌پذیر است.

استارتر ماست نیز به دو نوع یکبار مصرف و قابل‌استفاده مجدد تقسیم‌بندی می‌شود. نوع قابل‌استفاده مجدد همان روش سنتی بوده که برای هر بار تهیه ماست مقداری از ماست قبلی به‌عنوان استاتر استفاده می‌شود. در نوع یکبار مصرف می‌توان از پودرهای آماده که نوعی استارتر ترموفیل هستند استفاده نمود.

دوغ کفیر و ماست

برتری کفیر در مقابل ماست از نظر باکتری‌های مفید

باکتری‌های موجود در ماست به بهداشت دستگاه گوارش و تأمین باکتری‌های مفید برای عملکرد مناسب روده کمک می کندو به دلیل اینکه این باکتری‌ها دستگاه گوارش عبور می‌کنند به باکتری‌های گذرا معروف هستند. باکتری‌های موجود در کفیر برای دستگاه گوارش بسیار باارزش و مفید هستند. بسیار مهم است که بدانید مصرف کفیر می‌تواند اثرات ضد سرطانی داشته باشد. باکتری‌های اسیدلاکتیک با روش‌هایی نظیر بهبود فعالیت‌های متابوليک درون روده و بهبود شرايط فيزيكي و شيميايي درون معده، متصل شدن به كارسينوژن ها و تخريـب آنها، تغـييرات كيفي و كمی ميكروفلور روده، توليد مواد ضد سرطان و تقويت پاسخ‌های ايمني ميزبان می‌توانند از سرطان كولون پیشگیری كنند.

دوغ کفیر با افزايش حركات و تنش‌های روده و همچنین با متعادل کردن و کاهش دادن زمان عبور مواد غذایی حین عبور از دستگاه گوارش در درمان یبوست بسیار مفید است.

طعم و مزه ماست در مقایسه با کفیر

کفیر کمی ترش‌تر از ماست است از طرفی بو و عطر مطبوع مخمر بسیار بیشتر از ماست است. توجه به این نکته مهم است با افزایش یا کاهش ساعت تخمیر شما می‌توانید کفیر را از نظر ترشی و مزه مناسب با علاقه خود آماده کنید.

جمع‌بندی

ماست منبع نسبتاً مناسبی حاوی مقدار کمی از باکتری‌های پروبیوتیک موردنیاز ما با مزه ملایم یا ترش است که برای کوتاه‌مدت مناسب به نظر می‌رسد ولی با دید بلندمدت دوغ کفیر یکی از کامل‌ترین منابع تأمین‌کننده به باکتری‌های پروبیوتیک برای دستگاه گوارش انسان است شواهد خوبي براي اثرات کفیر در درمان اسهال عفوني و اسهال ناشي از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و عدم تحمل لاكتوز، درمان بیماری‌های التهابي روده، سندرم روده تحریک‌پذیر، يبوست، آلودگي به هليكوباكتر پيلوري و پيشگيري از سرطان كولون به‌دست‌آمده است. پیشنهاد می‌کنیم که با مصرف مداوم نوشیدنی کفیر به‌سلامت روده و دستگاه گوارشی خود کمک کنیم.

3 دیدگاه
  • من خود کفیر رو خریدم ریختم تو ظرف و همیشه ازش دوغ درست میکنم
    هیچوقتم تموم نمیشه و خیلی خوبه

  • واقعا من عاشق کفیرم

  • واقعا دوغ کفیر خیلی خوشمزس کاش دوغ کفیر صباح موجود بود و میتونستیم بخریم. من همیشه دوغ معمولی صباح که بطری هست رو میخرم و خیلی خوشمزس ولی دوغ کفیر واقعا خوشمزه تر و کاش موجودش کنید

-- بارگیری کد امنیتی --