دلایل ایجاد استرس و نحوه مدیریت و کنترل استرس

مدیریت و کنترل استرس

دلایل ایجاد استرس و نحوه مدیریت و کنترل استرس

دلایل ایجاد استرس و نحوه مدیریت و کنترل استرس 626 352 لبنیات صباح

دلایل ایجاد استرس : واکنش افراد نسبت به موقعیت‌های استرس‌زا متفاوت است. آنچه برای یک فرد استرس‌زا است ممکن است برای شخص دیگری استرس‌زا نباشد و تقریباً هر رویدادی بالقوه می‌تواند باعث استرس شود. برای بعضی از افراد، فقط فکرکردن در مورد ماشه یا چندین محرک کوچک‌تر می‌تواند باعث استرس شود.

استرس یا اضطراب چیست؟

هیچ دلیلی قابل شناسایی نیست که چرا یک شخص در هنگام مواجهه با همان استرس زا کمتر از شخص دیگر احساس استرس کند. شرایط بهداشت روانی، مانند افسردگی، یا ایجاد احساس ناامیدی، بی عدالتی و اضطراب باعث می‌شود که برخی از افراد راحت‌تر از دیگران احساس استرس کنند.

تجربیات قبلی ممکن است بر نحوه واکنش فرد در برابر عوامل استرس زا تأثیر بگذارد.

دلایل ایجاد استرس

رویدادهای مهم عمده زندگی که می‌توانند استرس ایجاد کنند عبارتند از:

  • مسائل شغلی یا بازنشستگی
  • کمبود وقت و پول
  • داغدار شدن
  • مشکلات خانوادگی
  • بیماری
  • نقل مکان به خانه
  • روابط، ازدواج و طلاق

سایر دلایل استرس که معمولاً گزارش می‌شوند عبارتند از:

  • سقط جنین یا از دست دادن بارداری
  • رانندگی در ترافیک سنگین یا ترس از تصادف
  • ترس از جرم یا مشکلات همسایگان
  • بارداری و پدر و مادر شدن
  • سر و صدای بیش از حد، ازدحام بیش از حد و آلودگی
  • عدم اطمینان یا انتظار برای نتیجه مهم

برخی از افراد پس از یک واقعه آسیب زا، مانند تصادف یا نوعی سو ء استفاده، استرس مداوم را تجربه می‌کنند. پزشکان این را PTSD تشخیص می‌دهند.

کسانی که در مشاغل استرس زا مانند ارتش یا خدمات اورژانس کار می‌کنند، پس از یک حادثه مهم جلسه رفع اشکال خواهند داشت و خدمات مراقبت‌های بهداشتی حرفه ای آنها را از نظر PTSD تحت نظر دارند.

دلایل ایجاد استرس

دلایل ایجاد استرس

علائم و عوارض استرس

اثرات جسمی استرس می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تعریق
  • درد در پشت یا قفسه سینه
  • گرفتگی یا اسپاسم عضلات
  • غش کردن
  • سردرد
  • کشش عصبی
  • احساس سوزن و سوزن

 

دلایل ایجاد استرس

مطالعه ای در سال 2012 نشان داد که عوامل استرس زای والدین مانند مشکلات مالی یا مدیریت یک خانواده تک والدی نیز ممکن است منجر به چاقی در فرزندان آنها شود.

واکنش‌های احساسی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عصبانیت
  • سوختن
  • مسائل تمرکز
  • خستگی
  • احساس ناامنی
  • فراموشی
  • تحریک پذیری
  • خوردن ناخن
  • بی قراری
  • غمگینی

رفتارهای مرتبط با استرس عبارتند از:

  • هوس غذایی و خوردن زیاد یا خیلی کم
  • انفجارهای ناگهانی عصبانی
  • سو ء مصرف مواد مخدر و الکل
  • مصرف دخانیات بیشتر
  • کناره گیری اجتماعی
  • گریه مکرر
  • مشکلات رابطه

اگر استرس مزمن شود، می‌تواند به چندین عارضه منجر شود، از جمله:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • ایمنی پایین‌تر در برابر بیماری‌ها
  • درد عضلانی
  • PTSD
  • مشکلات خواب
  • ناراحتی معده
  • اختلال نعوظ (ناتوانی جنسی) و از دست دادن میل جنسی

نحوه تشخیص استرس

یک پزشک معمولاً با پرسش از فرد در مورد علائم و رویدادهای زندگی، استرس را تشخیص می‌دهد.

همچنین بخوانید :  درباره لیزر موهای زائد بیشتر بدانید

تشخیص استرس می‌تواند چالش برانگیز باشد زیرا به عوامل زیادی بستگی دارد. پزشکان از پرسشنامه ها، اقدامات بیوشیمیایی و تکنیک‌های فیزیولوژیکی برای شناسایی استرس استفاده کرده اند. با این حال، ممکن است این موارد عینی یا موثر نباشد.

مستقیم‌ترین راه برای تشخیص استرس و تأثیرات آن بر فرد، مصاحبه حضوری جامع، استرس محور است.

چگونگی رفتار در صورت بروز استرس

درمان شامل کمک به خود و در صورت ابتلا به استرس، داروهای خاص است.

روش‌های درمانی که ممکن است به فرد در آرامش کمک کند، شامل رایحه درمانی و رفلکسولوژی است.

برخی از ارائه دهندگان بیمه این نوع درمان را تحت پوشش قرار می‌دهند. با این حال، برای افراد مهم است که قبل از پیگیری این روش درمانی، با ارائه دهنده خود بررسی کنند. دانستن جزئیات مربوط به یک درمان بالقوه می‌تواند از افزودن آن به هرگونه استرس مداوم جلوگیری کند.

داروهای لازم

پزشکان معمولاً برای مقابله با استرس داروهایی را تجویز نمی‌کنند، مگر اینکه آنها بیماری زمینه ای مانند افسردگی یا اختلال اضطراب را درمان کنند.

در چنین مواردی ممکن است داروی ضد افسردگی تجویز کنند. با این حال، این خطر وجود دارد که این دارو به جای کمک به فرد در مقابله با آن، فقط استرس را پوشانده باشد. داروهای ضد افسردگی همچنین می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند و ممکن است برخی از عوارض استرس مانند کم میل جنسی را بدتر کنند.

توسعه استراتژی‌های مقابله ای قبل از اینکه استرس مزمن یا شدید شود می‌تواند به فرد کمک کند تا شرایط جدید را مدیریت کرده و سلامت جسمی و روانی خود را حفظ کند.

افرادی که قبلاً دچار فشار روانی شده اند باید به دنبال کمک پزشکی باشند.

مدیریت استرس

ورزش منظم ممکن است به کنترل استرس کمک کند.

افراد ممکن است دریابند که اقدامات زیر در سبک زندگی به آنها کمک می‌کند احساسات ناشی از استرس ناشی از فشار روانی را کنترل یا از آن جلوگیری کنند.

ورزش: یک بررسی سیستماتیک از مطالعات انجام شده بر روی حیوانات در سال 2018 نشان داد که ورزش می‌تواند اختلال حافظه را در افراد دارای استرس کاهش دهد، اگرچه مطالعات برای اثبات این مورد روی انسان ضروری است.

کاهش مصرف الکل، داروها و کافئین: این مواد به جلوگیری از استرس کمک نمی‌کنند و می‌توانند باعث بدتر شدن آن شوند.

تغذیه: یک رژیم غذایی متعادل و سالم حاوی میوه و سبزیجات فراوان می‌تواند به حفظ سیستم ایمنی بدن در زمان استرس کمک کند. رژیم غذایی نامناسب می‌تواند منجر به سلامتی و استرس اضافی شود.

مدیریت اولویت: ممکن است به صرف کمی وقت برای تنظیم لیست کارهای روزمره و تمرکز روی کارهای فوری یا حساس به زمان کمک کند. پس از آن افراد می‌توانند تمرکز خود را بر آنچه که در طول روز انجام داده اند و یا انجام داده اند متمرکز کنند، نه اینکه به وظایفی که هنوز انجام نداده اند بپردازند.

همچنین بخوانید :  عوامل خشکی پوست و روش های پیشگیری و درمان آن

گذشت زمان: افراد باید مدتی را برای تنظیم برنامه‌های خود، استراحت و پیگیری منافع خود اختصاص دهند.

تنفس و آرامش: مدیتیشن، ماساژ و یوگا می‌توانند به شما کمک کنند. روش‌های تنفس و آرامش می‌توانند ضربان قلب را کاهش دهند و باعث آرامش شوند. تنفس عمیق نیز قسمت اصلی مراقبه ذهن آگاهی است.

صحبت کردن: به اشتراک گذاشتن احساسات و نگرانی‌ها با خانواده، دوستان و همکاران شغلی ممکن است به فرد کمک کند “بخار بخورد” و احساس انزوا را کاهش دهد. افراد دیگر ممکن است بتوانند راه حل‌های غیر منتظره و عملی برای عامل استرس زا پیشنهاد دهند.

تصدیق علائم: فرد می‌تواند نسبت به مسئله ایجاد فشار روانی چنان مضطرب باشد که متوجه تأثیرات روی بدن خود نشود. مهم است که مراقب هرگونه تغییر باشید.

توجه به علائم و نشانه‌ها اولین قدم برای اقدام است. افرادی که به دلیل ساعت طولانی استرس شغلی را تجربه می‌کنند ممکن است لازم باشد “یک قدم به عقب بروند”. ممکن است وقت آن رسیده باشد که آنها شیوه‌های کاری خود را مرور کنند یا در مورد یافتن راه‌هایی برای کاهش بار با یک ناظر صحبت کنند.

بیشتر افراد فعالیتی دارند که به آنها کمک می‌کند تا آرام باشند، مانند خواندن کتاب، پیاده روی، گوش دادن به موسیقی یا گذراندن وقت با یک دوست، عزیز یا حیوان خانگی. عضویت در گروه کر یا سالن بدن سازی به آرامش برخی از افراد نیز کمک می‌کند.

کسانی که غالباً احساس می‌کنند وقت و انرژی لازم برای سرگرمی ندارند باید فعالیت‌های جدید لذت بخشی را امتحان کنند که باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشند. در صورت نیاز به ایده می‌توانند به شبکه پشتیبانی خود مراجعه کنند.

عضو شدن در یک گروه می‌تواند خطر ابتلا به استرس را کاهش دهد و در صورت بروز شرایط چالش برانگیز، پشتیبانی و کمک عملی کند.

افرادی که متوجه می‌شوند استرس در زندگی روزمره آنها تأثیر دارد، باید از متخصصان کمک بگیرند. یک پزشک یا یک متخصص روانپزشکی اغلب می‌تواند به عنوان مثال، از طریق آموزش مدیریت استرس کمک کند.

تکنیک‌های کنترل استرس

مدیریت استرس می‌تواند توسط:

  • از بین بردن یا تغییر منبع استرس
  • تغییر نحوه مشاهده یک فرد در یک رویداد استرس زا
  • کاهش تأثیراتی که استرس ممکن است بر بدن داشته باشد
  • یادگیری روش‌های جایگزین کنار آمدن

درمان مدیریت استرس یک یا چند مورد از این رویکردها را دنبال می‌کند.

افراد می‌توانند تکنیک‌های مدیریت استرس خود را با استفاده از کتاب‌های خودیاری یا منابع آنلاین توسعه دهند. متناوباً، آنها می‌تواند در یک دوره مدیریت استرس شرکت کند.

یک مشاور یا روان درمانگر می‌تواند فردی را که استرس دارد با دوره‌های رشد شخصی یا جلسات درمانی فردی و گروهی ارتباط برقرار کند.