نکات حیاتی برای حفظ سلامت پوست و مو

حفظ سلامت پوست و مو

نکات حیاتی برای حفظ سلامت پوست و مو

نکات حیاتی برای حفظ سلامت پوست و مو 626 485 لبنیات صباح

حفظ سلامت پوست و مو : سلامت پوست و مو: بدن انسان از میلیاردها سلول ساخته شده است که برای ادامه حیات نیاز به غذا دارند تغذیه نامناسب به این معنی است که در انتخاب غذای مورد نیاز سلول‌ها کوتاهی کردیم که کمبود این ویتامین‌ها به پوست لطمه می‌زند. بیشترین نقش برای داشتن پوست سالم را پروتئین ایفا می‌کند.

کلاژن از پروتئینی تشکلی شده است که باعث حفظ و ترمیم سلول‌های جدید در بدن می‌شود در بدن مقدار ثابتی کلاژن و جود دارد که باعث حفظ خاصیت ارتجاعی پوست است که آن را جوان و لطیف می‌کند. پروتئین نقش عمده‌ای در ترمیم استخوان‌ها و آسیب دیگی رباط و پارگی رگ‌ها دارد. با گذراندن دوران جوانی و پا به سن گذاشتن بدن توانایی جذب پروئین غذا ها را نداردو این کمبود پروتئین روی تولید کلاژن تاثیر می گذارد.

میزان کلاژن بدن تا 35 سالگی 1.5 درصد کاهش می یابد ولی بعد از 45 سالگی به طور ناگهان 35 درصد در بدن افت می‌کند که این افت کلاژن روی حفظ و ترمیم بافت ها و پوست و ناخن ها تاثیر می گذارد که با مطالعات صورت گرفته به این نتیجه رسیدند که کمبود کلاژن را می توان با خوراکی ها و وتامین هایی در بدن جبران کرد و باعث ساخت دوباره کلاژن شود. کلاژن ها از پروتئینی که روزانه دریافت می کنیم ساخته می‌شود پس مطمئن شوید که هر روز مواد غذایی زیر را مصرف می‌کنید:

  • گوشت بدون چربی
  • ماهی
  • لبنیات
  • محصولات سویا
  • سبزیجات

همچنین ویتامین c با ترکیب اسیدآمینه باعث ساخت کلاژن می‌شود پس در رژیم غذایی خود ویتامین c بگنجانید.

کرم‌ها، سرم ها و محصولات آرایشی بهداشتی نیز با مواد اولیه‌ای محرک ساخت کلاژن در پوست می‌تواند نقش به سزایی در جوان‌سازی، شادابی و کاهش عمق چین و چروک‌ها داشته باشد. محصولات مراقبت از پوست خود را با وسواس انتخاب کنید، برندهایی با پایه طبیعی و گیاهی بهترین انتخاب است.

همچنین بخوانید :  نشانه های عدم تغذیه مناسب

حفظ سلامت پوست و مو

خوراکی‌های مفید برای تولید کلاژن در بدن

1-ماهی

ماهی دارای مواد مغذی و مفید برای پوست است، از جمله اسیدهای چرب امگا 3 ، سلنیوم، روی، ویتامین‌های A و D و پروتئین است. ماهی به دلیل داشتن کلسترول، برای سلامت قلب شگفتی می‌آفریند و همچنین عملکرد مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد، همچنین روغن امگا 3 موجود در ماهی می‌تواند به هیدراسیون پوست کمک کند و باعث تنظیم چربی پوست و ازبین‌رفتن چین‌وچروک پوست گردد و همچنین باعث مسدود شدن آنزیم پیری پوست گردد.

مطالعات علمی نشان داده است که مصرف امگا 3 به بهبودی اثرات مخرب ناشی از تابش آفتاب کمک می‌کند. با مصرف امگا 3 پوست شانس بیشتری برای مقابله با اثرات ناشی از تابش خورشید دارد. امگا 3 موجود در ماهی موجب کاهش ناشی از آسیب‌های ناشی از آفتاب می‌گردد و همچنین اسیدهای چرب امگا 3 دارای خاصیت ضدالتهابی می‌باشد. خوردن ماهی برای افرادی که به طور مستقیم در معرض آفتاب هستند جهت محافظت از پوست، ضروری می‌باشد.

2- تخم‌مرغ

تخم‌مرغ حاوی پروتئین می‌باشد که پوست را هیدراته و انعطاف‌پذیر می‌کند. پروتئین موجود در تخم‌مرغ، سبب ترمیم بافت پوست و محکم کردن آن می‌شود. در واقع، پروتئین تخم‌مرغ، باعث ترمیم بافت پوست و انعطاف‌پذیر پوست شده و همچنین برای رشد مو و ناخن حائز اهمیت است؛ بنابراین، تخم‌مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانید

3-اسفناج

اسفناج که سرشار است از ویتامین‌های مفیدی مانند ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین K و همچنین مواد معدنی حیاتی، نقش مهمی در مراقبت از پوست ایفا می‌کند.

اسفناج سرشار از ویتامین B است که پوستتان را از اشعهٔ مضر ماوراء بنفش که باعث بروز آسیب‌های نور خورشید است، سرطان پوست و پیری زودهنگام پوست محافظت می‌کند.

اسفناج سرشار است از آنتی‌اکسیدان‌هایی که رادیکال‌های آزاد را در بدن شما از بین می‌برند. این رادیکال‌های آزاد به پوست شما آسیب می‌زنند، با خوردن اسفناج از سرعت تخریب پوست به‌واسطه سن کاهش می‌یابد.

همچنین بخوانید :  اهمیت و فواید خواب شب

اسفناج غنی از ویتامین K و فولات است، و به‌این‌ترتیب با به حداقل رساندن آسیب‌های پوستی، کبودی روی پوست و حلقه‌های تیره، به پوستتان رنگ روشنی می‌دهد و پوست شما را ظاهر درخشان می‌دهد.

4-شیر

شیر حاوی مقدار زیادی ویتامین D است. ویتامین D باعث افزایش تولید کلاژن در پوست می‌شود و از روند پیری پوست جلوگیری می‌کند

شیر حاوی ویتامین B۱۲ است. با خوردن یک لیوان شیر ویتامین b12  در بدن تأمین می‌گردد که این ویتامین مشکلات پوستی از قبیل اگزما، خشکی و قرمزی پوست را برطرف می‌کند. شیر به دلیل داشتن پروتئین، کلسیم، سلنیوم با رادیکال‌های آزاد پوست مبارزه می‌کند و از روند پیری پوست جلوگیری می‌کند با خوردن یک لیوان شیر در روز رطوبت موردنیاز آن را و آب کافی به پوست را تأمین می‌کند. علاوه‌برآن می‌توانید از ماسک‌هایی حاوی شیر نیز استفاده کنید. هفته‌ای سه بار پنبه‌ای را به شیر آغشته و به مدت 20 دقیقه بر روی پوست بگذارید.

5- چای سبز

چای سبز به دلیل داشتن میزان قابل‌توجهی آنتی‌اکسیدان در حفظ شادابی و جوانی پوست مؤثر است. وجود آنتی‌اکسیدان موجود در چای سبز روند پیری پوست را به تعویق می‌اندازد و همچنین برای محافظت از پوست در برابر آفتاب بسیار کارساز می‌باشد.

6-بادام

بادام سرشار از ویتامین E است. بادام برای درمان جوش‌های سرسفید و سیاه بسیار مفید است.

7-سویا

با افزایش سن، میزان پروتئین و کلاژن‌های نگهدارنده پوست کاهش می‌یابد و پوست، شل، خشک و ضعیف می‌شود. سویا غنی از پروتئین است و به‌عنوان آنتی اکسیدان قوی از روند پیری پوست جلوگیری می‌کند.