برنامه غذایی مناسب برای کودکان پیش دبستانی

برنامه غذایی مناسب برای پیش دبستانی ها

برنامه غذایی مناسب برای کودکان پیش دبستانی

برنامه غذایی مناسب برای کودکان پیش دبستانی 626 417 لبنیات صباح

غذای سالم برای بچه‌های پیش‌دبستانی چیست؟

برنامه غذایی مناسب برای کودکان پیش‌دبستانی شامل طیف گسترده‌ای از غذاهای تازه از پنج گروه غذایی سالم است:

  • سبزی‌ها
  • میوه
  • غذاهای دانه‌ای و غلات
  • لبنیات کم‌چرب
  • پروتئین

هر گروه غذایی دارای مواد مغذی مختلفی است که بدن کودک شما برای رشد و کار مناسب به آن نیاز دارد. به همین دلیل است که ما باید طیف وسیعی از غذاها را از هر پنج گروه غذایی بخوریم.

برنامه غذایی مناسب برای کودکان

میوه و سبزی‌ها

میوه و سبزی‌ها به کودک شما انرژی، ویتامین، آنتی‌اکسیدان، فیبر و آب می‌دهند. آنها به محافظت از کودک شما در برابر بیماری‌های بعدی زندگی، از جمله بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان‌ها کمک می‌کنند.

کودک خود را تشویق کنید که در هر وعده غذایی و میان وعده‌ها میوه و سبزی‌ها انتخاب کند. این شامل میوه‌ها و سبزی‌ها با رنگ، بافت و سلیقه‌های مختلف، تازه و پخته شده است.

میوه‌ها را بشویید تا آلودگی‌ها یا مواد شیمیایی را پاک کند و پوست میوه را روشن نگه دارید، زیرا پوست حاوی مواد مغذی نیز است.

اگر به نظر می‌رسد کودک شما در مورد خوردن میوه و سبزی‌ها “کلافه” است، به این معنی نیست که هرگز آنها را دوست نخواهد داشت. آیا می‌دانید اگر فرزند شما ببیند شما طیف وسیعی از سبزی‌ها و میوه‌ها را می‌خورید، به‌احتمال زیاد آنها را نیز امتحان می‌کند؟

برنامه غذایی مناسب برای کودکان

برنامه غذایی مناسب برای کودکان پیش دبستانی

برنامه غذایی مناسب برای کودکان : غذاهای دانه‌ای و غلات

غذاهای غلات شامل نان، ماکارونی، رشته فرنگی، غلات صبحانه، برنج، ذرت، کینوآ، پولنتا، جو دوسر و جو است. این غذاها به کودک شما انرژی لازم برای رشد، رشد و یادگیری می‌دهند.

غذاهای غلات با شاخص گلیسمی پایین، مانند ماکارونی سبوس‌دار و نان، به کودک شما انرژی طولانی‌تر می‌دهند و احساس سیری او را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند.

برنامه غذایی مناسب برای کودکان

برنامه غذایی مناسب برای کودکان : شیر و سایر غذاهای لبنی

غذاهای اصلی لبنیات شیر ​​، پنیر و ماست هستند. این غذاها سرشار از پروتئین و کلسیم هستند. سعی کنید هر روز انواع مختلف لبنیات را به کودک خود ارائه دهید – به‌عنوان‌مثال، نوشیدنی‌های شیر، ورقه‌های پنیر یا کاسه‌های ماست.

همچنین بخوانید :  فواید اسفناج برای سلامتی

هنگامی‌که کودک شما دوساله شد، می‌تواند محصولات لبنی کم‌چربی را شروع کند.

برنامه غذایی مناسب برای کودکان : پروتئین

غذاهای غنی از پروتئین شامل گوشت بدون چربی، ماهی، مرغ، تخم‌مرغ، لوبیا، عدس، نخود، توفو و آجیل است. این غذاها برای رشد و رشد عضلات کودک شما مهم هستند.

این غذاها همچنین حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید دیگری مانند آهن، روی، ویتامین B12 و اسیدهای چرب امگا 3 هستند. آهن و اسیدهای چرب امگا 3 حاصل از گوشت قرمز و ماهی‌های روغنی به‌ویژه برای رشد و یادگیری مغز کودک شما مهم هستند.

سعی کنید در هر وعده غذایی و میان وعده چند گروه غذایی مختلف قرار دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بخش‌های غذایی روزانه و توصیه‌ها، به دستورالعمل‌های غذایی نشان‌داده‌شده برای کودکان 2-3 ساله و دستورالعمل‌های رژیم غذایی مصور ما برای کودکان 4-8 ساله نگاهی بیندازید. اگر نگرانی در مورد غذا خوردن فرزند خود دارید، می‌توانید با یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

نوشیدنی‌های سالم: آب

آب سالم‌ترین نوشیدنی برای کودکان است. همچنین ارزان‌ترین است.

غذاها و نوشیدنی‌ها برای جلوگیری از مصرف آنها

کودک شما باید از غذاهای “آماده” پرهیز کند. این غذاها شامل فست فود و غذای ناخواسته مانند چیپس تند، چیپس سیب‌زمینی، پای، برگر و پیتزا آماده است. آنها همچنین شامل کیک، شکلات، آب‌نبات، بیسکویت، دونات و شیرینی هستند.

این غذاها سرشار از نمک، چربی اشباع و شکر و فیبر و مواد مغذی کمی هستند. خوردن زیاد این غذاها می‌تواند خطر چاقی کودکان و شرایطی مانند دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

کودک شما همچنین باید از مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند آب‌میوه، مواد مغذی، نوشیدنی‌های ورزشی، آب‌های با طعم، نوشابه و شیرهای با طعم استفاده کند. نوشیدنی‌های شیرین سرشار از قند و مواد مغذی کمی هستند. آنها می‌توانند باعث افزایش وزن، چاقی و پوسیدگی دندان شوند. این نوشیدنی‌ها کودک شما را سیر می‌کند و می‌تواند گرسنگی او را برای وعده‌های غذایی سالم کم کند و اگر کودکان از جوانی این نوشیدنی‌ها را شروع می‌کنند، می‌تواند یک عادت ناسالم را از بین ببرد.

همچنین بخوانید :  اهمیت خواب شب برای کودکان

غذاها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین برای کودکان توصیه نمی‌شود، زیرا کافئین از جذب خوب کلسیم در بدن جلوگیری می‌کند. کافئین همچنین یک محرک است، به این معنی که به کودکان انرژی مصنوعی می‌دهد. این غذاها و نوشیدنی‌ها شامل قهوه، چای، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و شکلات است.

گزینه‌های سالم برای میان وعده‌ها و دسرها

ارائه میان وعده‌ها برای کودک خوب است، اما سعی کنید از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید – به‌عنوان‌مثال هویج خرد شده.

دسر در آخر یک وعده نیز همین است. میوه قطعه‌قطعه یا ماست سالم‌ترین گزینه است. اگر می‌خواهید چیز خاصی سرو کنید، نان پنیر و اسفناج را امتحان کنید. چیزهای شیرین مانند کیک و شکلات را برای موارد خاص مانند تولد ذخیره کنید.