اهمیت خواب شب برای کودکان

اهمیت خواب شبانه برای کودکان

اهمیت خواب شب برای کودکان

اهمیت خواب شب برای کودکان 500 314 لبنیات صباح

درباره خواب خوب شبانه برای کودکان

اهمیت خواب شب برای کودکان : خواب خوب شب یکی از نعمت‌هایی است که خداوند به انسان‌ها هدیه داده است. خواب شب بسیار مهم است به‌ویژه برای کودکان. اگر کودکان با کیفیت خوب بخوابند، بیشتر صبح‌ها زود بیدار می‌شوند.

بیشتر کودکان ظرف 20 دقیقه از خوابیدن می‌خوابند. اینکه چه مدت طول می‌کشد تا کودکان بخوابند، می‌تواند به خسته بودن بدن آنها و همچنین برنامه روز و شب آنها بستگی داشته باشد. برنامه‌های خواب قبل از خواب به کودکان کمک می‌کند تا قبل از خواب از نظر ذهنی آماده شوند، بنابراین  می‌توانند راحت‌تر به خواب بروند.

اهمیت خواب شب برای کودکان

خوابیدن

در طول شب، کودکان انواع خواب از قبیل خواب سبک، خواب عمیق و خواب رؤیایی را تجربه می‌کنند.

کودکان بیشترین خواب عمیق خود را در چند ساعت اول پس از خواب تجربه می کنند. در نیمه دوم شب، خواب کودکان شامل خواب سبک و خواب رؤیایی است.

کودکان درحالی‌که بین خواب سبک و خواب می‌چرخند، مدت کوتاهی از خواب بیدار می‌شوند، اما ممکن است از بیدار بودن اطلاع نداشته باشند. برای خوابیدن، کودکان باید بتوانند پس از این دوره‌های کوتاه بیداری، به‌تنهایی بخوابند.

نکاتی در خصوص نحوه خواب بهتر برای کودکان

  1. روال زمان خواب را تنظیم کنید

تنظیم یک برنامه منظم قبل از خواب در ساعت مشخصی از شب می‌تواند الگوی خواب خوب را برای کودکان تشویق کند. روال حمام، داستان و رختخواب می‌تواند به کودکان کم سن‌وسال کمک کند تا برای خواب آماده شوند. برای کودکان بزرگ‌تر، این روال ممکن است شامل گپ و گفتی آرام در مورد روز باشد و مدتی تنها و قبل از خاموش شدن چراغ استراحت کنید.

  1. قبل از خواب آرام باشید

کودک خود را به آرامش قبل از خواب تشویق کنید. کودکان بزرگ‌تر ممکن است دوست داشته باشند با خواندن کتاب، گوش‌دادن به موسیقی ملایم یا تمرین تنفس برای آرامش، به خواب بروند. اگر کودک شما بیش از 30 دقیقه طول بکشد تا بخوابد، کودک شما ممکن است قبل از خاموش‌کردن چراغ‌ها برای خوابیدن به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

  1. اوقات خواب و بیداری را مرتب نگه دارید

ساعت خواب‌وبیدار شدن کودک خود را با تلورانس 1-2 ساعته حفظ کنید. این امر کمک می‌کند تا ساعت بدن کودک شما به‌صورت منظم باشد.

همچنین بخوانید :  چگونه گریه نوزاد را قطع کنیم؟

4. چرت‌های بچه‌های بزرگ‌تر را زود و کوتاه نگه دارید

بیشتر کودکان در 3-5 سالگی چرت زدن را متوقف می‌کنند. اگر کودک شما بیش از پنج سال داشته باشد و در طول روز در حال چرت زدن است، سعی کنید چرت بیش از 20 دقیقه طول نکشد و حداکثر اوایل بعدازظهر باشد. چرت‌های طولانی‌تر و دیرتر باعث می‌شود خواب شبانه کودکان دشوارتر شود.

  1. اطمینان حاصل کنید که فرزند شما در شب احساس امنیت می‌کند

اگر کودک شما از رفتن به رختخواب در تاریکی ترسیده است، می‌توانید کودک خود را هروقت شجاع باشد ستایش و پاداش دهید. پرهیز از نمایش‌های ترسناک تلویزیونی، فیلم‌ها و بازی‌های رایانه‌ای نیز می‌تواند کمک کند. برخی از کودکان با ترس قبل از خواب هنگام داشتن چراغ شب احساس بهتری دارند.

  1. صدا و نور را در اتاق‌خواب کودک خود بررسی کنید

فضای آرام و کم‌نور برای خواب خوب مهم است. بررسی کنید اتاق‌خواب فرزند شما برای خواب بسیار سبک است یا پرسروصدا. نور آبی تلویزیون، صفحه رایانه، تلفن و تبلت ممکن است سطح ملاتونین را سرکوب کرده و خواب را به تعویق بیندازد. توجه داشته باشید که حداقل یک ساعت قبل از خواب این دستگاه‌ها را خاموش کرده و صفحه‌ها را از اتاق کودک خود در شب دورنگه دارید.

  1. از ساعت خودداری کنید

اگر کودک شما اغلب به ساعت نگاه می کند و ساعت را دنبال می کند، وی را تشویق کنید که ساعت را تماشا نکند یا ساعت را به مکانی که نمی‌تواند آن را از رختخواب ببیند انتقال دهد.

8. مقدار مناسب را در زمان مناسب بخورید

اطمینان حاصل کنید که کودک شما در یک‌زمان مناسب وعده غذایی عصرانه را به صورت کامل دریافت می کند. احساس گرسنگی یا سیری زیاد قبل از خواب می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد. این عامل می‌تواند خواب رفتن کودک را برای شما دشوار کند. صبح‌ها، یک صبحانه سالم به شما و کودک دلبنتان کمک می‌کند تا ساعت بدن وی را در زمان مناسب شروع به کار کند.

  1. نور طبیعی زیادی در روز دریافت کنید

کودک خود را تشویق کنید تاحدامکان نور طبیعی در طول روز، به‌خصوص صبح دریافت کند. نور روشن ملاتونین را سرکوب می‌کند. این عامل به کودک شما کمک می‌کند در طول روز بیدار و هوشیار باشد و در زمان خواب خوابید باشد.

  1. از مصرف کافئین خودداری کنید

کافئین در نوشیدنی‌های انرژی‌زا، قهوه، چای، شکلات وجود دارد. فرزند خود را تشویق کنید که در اواخر بعدازظهر و عصر از این موارد اجتناب کند و در این مواقع به او پیشنهاد ندهید.

همچنین بخوانید :  فواید وعده‌های غذایی خانوادگی و شش راه برای لذت بخشیدن به آن